Perdaems Landbouwtechniek
Tatra Phoenix 460 8×8 in de maïs
Geplaatst op 26 oktober 2015

Afgelopen Maandag middag, 19 Oktober, was het dan zover; de nieuwe Tatra Phoenix 8×8 Agritruck van loonbedrijf Gebr. van Eijck uit Alphen kwam in actie! TrekkerTrekker.nl legde de eerste (natte) vrachten vast, terwijl deze truck over veld, weg en kuil scheurde.

 photo IMG_8461 Kopie_zps1kqc0se4.jpg
Daar staat hij dan; de nieuwe Tatra Phoenix 8×8. Ton van Eijck, één van de drie eigenaren van loonbedrijf Gebr. van Eijck licht de aanschaf van deze Tsjechisch afkomende Tatra Phoenix 8×8 Agritruck aan;

”Het transport van landbouwproducten is flink toegenomen, de tractoren zitten daardoor ruim de helft van hun tijd op de weg. Zijn ze daarvoor gemaakt? De nieuwe generatie tractoren rijden natuurlijk ontzettend goed en hebben veel vermogen. Maar daardoor zijn de kosten ook erg hoog. Wij vergelijken onze Agritruck met een tractor van 300 pk met haakarm drieasser, een zogenaamde carrier.

Frank Berkers, van Berkers Techniek te Deurne http://www.berkerstechniek.nl/ en http://agritruck.com/ merkte ook dat er meer vraag is naar een Agritruck. Hij heeft hiervoor erg veel onderzoek verricht, samen hebben we vele merken en opties vergeleken. En we wilden perse een nieuwe auto, en geen “goed” gebruikte! ”, aldus Ton van Eijck.

Waarom de keuze voor een Agritruck?

- Goede gewichtsverdeling per as.
- Alle wielen aangedreven, daardoor érg sterk.
- Lagere aanschafprijs dan een tractor met carrier.
- Laag eigen gewicht, dus hoog laadvermogen.
- Goedkopere banden dan een tractor.
- Beter geschikt voor transport doeleinden, ABS, luchtremmen, hoog motorvermogen.
- Snel en wendbaar.

Waarom een de keuze voor een Tatra Phoenix 460?

- Smal buis chassis, hierdoor grote stuur uitslag met landbouwbanden binnen de 2.75 meter.
- Eindvertraging in de aandrijving.
- Alle assen mechanisch aangedreven.
- Elk wiel onafhankelijke ophanging en lucht geveerd.
- Bandendruk wisselsysteem door de wielnaven, dus geen leidingen buitenom.
- DAF cabine, motor en transmissie.
- Ongekend hoog veercomfort
- Veel ervaring in speciaal bouw en bewezen constructie
- Vele opbouw mogelijkheden

 photo IMG_8731 Kopie_zpsnemtaxrk.jpg
De bestuurder voor die dag is mede- eigenaar Simon van Eijck, die met de nieuwe trots van het bedrijf op de foto gaat.
 photo IMG_8465 Kopie_zps8xbercb4.jpg

 photo IMG_8598 Kopie_zpstb5jcaji.jpg
Zoals eerder werd vermeld zijn alle assen mechanisch aangedreven. Op de derde as na zijn alle assen meegestuurd, wat mede de Agritruck zéér wendbaar maakt. Op deze foto staan de wielen op circa 1 bar.
 photo IMG_8584 Kopie_zpsfsxndqmg.jpg
Het bandendruk wisselsysteem door de wielnaven.

 photo IMG_8586 Kopie_zpspn7bb28u.jpg
De Tatra Phoenix 460 8×8 is voorzien van een VDL 30 tons haakarm systeem met geijkt weegsysteem, en een grote loadsensing hydrauliek pomp.

 photo IMG_8587 Kopie_zpso1sqbbpj.jpg

 photo IMG_8594 Kopie_zpskqfhgwk7.jpg
Een kijkje in de DAF cabine, waar naast het standaard interieur een tachograaf, bediening voor de drukwissel, beeldscherm, navigatie, weeg installatie en bemonsteringsapparaat ingebouwd.
 photo IMG_8580 Kopie_zpsh0tvhsur.jpg
De camera achterop het chassis van de Tatra.
 photo IMG_8715 Kopie_zpsddlahtgb.jpg
Tijd om de Tatra in actie te zien.
 photo IMG_8641 Kopie_zpsjzhkbqpy.jpg

 photo IMG_8603 Kopie_zpsjorcbdcc.jpg
De maïs wordt gehakseld door een Krone Big X 650 van loonbedrijf Gebr. van Eijck uit Alphen.
 photo IMG_8607 Kopie_zpsxogf3f04.jpg

 photo G0021964 Kopie_zpsgvjnfvff.jpg
Enkele luchtfoto’s.
 photo IMG_8682 Kopie_zpswmtf69mj.jpg
Een Fendt 818 met Veenhuis silagekipper.
 photo IMG_8693 Kopie_zpsj8p50puk.jpg
En de derde combinatie, een John Deere 7260R met haakarm carrier.
 photo G0021970 Kopie_zps4wjeevgf.jpg

 photo G0021997 Kopie_zpssdflveiv.jpg

 photo IMG_8697 Kopie_zpspscj13a7.jpg

 photo G0022002 Kopie_zpsr3hd3a8d.jpg

 photo IMG_8701 Kopie_zps6up7r8i4.jpg
Vol…
 photo IMG_8710 Kopie_zpsgkxnkhnc.jpg

 photo IMG_8735 Kopie_zpsc9g9kq8e.jpg
… en dus op naar de kuil. Waar we naast de Tatra een Volvo L70F in actie zien.
 photo IMG_8745 Kopie_zps7hhtrvsd.jpg
Inmiddels rond etenstijd, en dus komt Jan van Eijck zijn ronden doen om de warme maaltijden aan het personeel uit te delen.
 photo IMG_8748 Kopie_zps9drm1awu.jpg

 photo IMG_8762 Kopie_zpse7dyklnj.jpg
Oktober, en dus binnen no- time donker. De (werk)lampen gaan aan om het werk te hervatten.
 photo IMG_8765 Kopie_zpsgmxqdtvo.jpg

 photo IMG_8774 Kopie_zpspnugvcvz.jpg
Leeg, en weer door.

 photo IMG_8476 Kopie_zpsqfuogrtf.jpg
De werkelijke éérste vracht van de Tratra ging niet je van het. Door een opgehoogd perceel en een aantal natte weken is een deel van het perceel vrijwel onbegaanbaar. Zelfs wij komen even in problemen doordat we bijna tot aan ons heupen wegzakken(!).
 photo IMG_8490 Kopie_zpsnffllx8v.jpg
Zowel de Tatra Agritruck als de Krone hakselaar staan vast.
 photo IMG_8529 Kopie_zpsvdskhu5f.jpg
De Tatra is gelukkig met de Fendt 818 weg te slepen.
 photo IMG_8546 Kopie_zpsmxhl3lkf.jpg
Voor de Krone hakselaar moet zwaarder geschut in worden geschakeld; een Fendt 312 met lier.
 photo IMG_8456 Kopie_zpsrpttgziv.jpg
Ook de John Deere 7260R staat tot aan zijn assen vast, en wordt later die middag door de lier op het droge gesleept. En hiermee komen we aan een eind. Wij danken loonbedrijf Gebr. van Eijck voor de gouden tip voor deze Tatra Agritruck!

Displaying 11 Comments
  1. Martien zegt:

    Klopt het dat deze truck niet op de snelweg mag? Wat is de topsnelheid van deze truck?

  2. Jeroen zegt:

    @Martien Hij mag zeer officieel 25km/h, omdat hij is gekeurd als landbouwvoertuig, en dus mag hij inderdaad niet over de snelweg.

    Maar vrijwel iedere nieuwe trekker/ landbouwvoertuig loopt harder dan het mag, dit voorkomt hinder op de wegen. Zo loopt deze Tatra 65 km/h op de weg.

  3. Roland zegt:

    Waarvoor dient de tachograaf in deze machine is toch landbouw voertuig ?

    • Jeroen zegt:

      @Roland Voorbereiding denk ik? ;)

      • H.Tax zegt:

        Zit die tachograaf er niet standaard in? Iedere nieuwe vrachtwagen hoort die toch te hebben tegenwoordig?

        De DAF CF 75 van de Kok( Jamo) is zo’n 15 jaar oud denk en heeft het al…

        Een mooi truckie die Tatra, al vraag ik me wel een beetje af waarom ze voor de oude DAF cabines ipv. de nieuwe gekozen hebben bij Tatra…

        Ginaf heeft ook de nieuwe dus ‘t zal niet zo zijn dat DAF ze nu alleen voor hun eigen wil gebruiken lijkt mij. Of ze hebben de nieuwe met oude front, kan ook. Ben niet zo’n interieur expert.

        Ook oogt de cabine wel beetje smal vergeleken de rest als je naar de spatborden kijkt maar daar kun je weinig aan doen, kunt hem slecht een stukje breder maken. :P

        • Bas zegt:

          De nieuwe Daf cabine past alleen op een euro 6 chassis (in verband met koeling) Daar euro 6 voor landbouwvoertuigen (nog) niet van toepassing is, is het toepassen van euro 5 componenten (incl de cabine) dus veel goedkoper in aanschaf en gebruik.

  4. Luuk zegt:

    Goedzo, alweer een duur perceel waar de structuur aan stront wordt gereden om er goedkope mais vanaf te halen

  5. Nancy zegt:

    Prachtige machine en wat loopt dat mooi.. (y)

  6. arnold bruggink zegt:

    voertuig is op wielbasis breder dan een normale vrachtwagen waardoor de cabine inderdaad smal lijkt. De tachograaf in de 15 jaar oude daf zit erin omdat de wagen eerst in het transport gelopen heeft.de grill is wel anders dan die van het oudere type, ze hebben er gewoon een eigen smoel aan willen geven

  7. Eef zegt:

    Wat zijn de 2 zwarte kapjes opde voorbumper, links en rechts van het nummerbord?

  8. KG zegt:

    Lijkt niet zonder problemen. Denk aan gewichtsverdeling en voertuigbreedte. Vooras blijft onbeladen. Achteras wordt zwaar overbeladen gezien de oversteek van de container.

Laat een reactie achter


Facebook