Afgelopen Maandag middag, 19 Oktober, was het dan zover; de nieuwe Tatra Phoenix 8×8 Agritruck van loonbedrijf Gebr. van Eijck uit Alphen kwam in actie! TrekkerTrekker.nl legde de eerste (natte) vrachten vast, terwijl deze truck over veld, weg en kuil scheurde.
Daar staat hij dan; de nieuwe Tatra Phoenix 8×8. Ton van Eijck, één van de drie eigenaren van loonbedrijf Gebr. van Eijck licht de aanschaf van deze Tsjechisch afkomende Tatra Phoenix 8×8 Agritruck aan;
”Het transport van landbouwproducten is flink toegenomen, de tractoren zitten daardoor ruim de helft van hun tijd op de weg. Zijn ze daarvoor gemaakt? De nieuwe generatie tractoren rijden natuurlijk ontzettend goed en hebben veel vermogen. Maar daardoor zijn de kosten ook erg hoog. Wij vergelijken onze Agritruck met een tractor van 300 pk met haakarm drieasser, een zogenaamde carrier.
Frank Berkers, van Berkers Techniek te Deurne http://www.berkerstechniek.nl/ en http://agritruck.com/ merkte ook dat er meer vraag is naar een Agritruck. Hij heeft hiervoor erg veel onderzoek verricht, samen hebben we vele merken en opties vergeleken. En we wilden perse een nieuwe auto, en geen “goed” gebruikte! ”, aldus Ton van Eijck.
Waarom de keuze voor een Agritruck?
- Goede gewichtsverdeling per as.
- Alle wielen aangedreven, daardoor érg sterk.
- Lagere aanschafprijs dan een tractor met carrier.
- Laag eigen gewicht, dus hoog laadvermogen.
- Goedkopere banden dan een tractor.
- Beter geschikt voor transport doeleinden, ABS, luchtremmen, hoog motorvermogen.
- Snel en wendbaar.
Waarom een de keuze voor een Tatra Phoenix 460?
- Smal buis chassis, hierdoor grote stuur uitslag met landbouwbanden binnen de 2.75 meter.
- Eindvertraging in de aandrijving.
- Alle assen mechanisch aangedreven.
- Elk wiel onafhankelijke ophanging en lucht geveerd.
- Bandendruk wisselsysteem door de wielnaven, dus geen leidingen buitenom.
- DAF cabine, motor en transmissie.
- Ongekend hoog veercomfort
- Veel ervaring in speciaal bouw en bewezen constructie
- Vele opbouw mogelijkheden
De bestuurder voor die dag is mede- eigenaar Simon van Eijck, die met de nieuwe trots van het bedrijf op de foto gaat.
Zoals eerder werd vermeld zijn alle assen mechanisch aangedreven. Op de derde as na zijn alle assen meegestuurd, wat mede de Agritruck zéér wendbaar maakt. Op deze foto staan de wielen op circa 1 bar.
Het bandendruk wisselsysteem door de wielnaven.
De Tatra Phoenix 460 8×8 is voorzien van een VDL 30 tons haakarm systeem met geijkt weegsysteem, en een grote loadsensing hydrauliek pomp.
Een kijkje in de DAF cabine, waar naast het standaard interieur een tachograaf, bediening voor de drukwissel, beeldscherm, navigatie, weeg installatie en bemonsteringsapparaat ingebouwd.
De camera achterop het chassis van de Tatra.
Tijd om de Tatra in actie te zien.
De maïs wordt gehakseld door een Krone Big X 650 van loonbedrijf Gebr. van Eijck uit Alphen.
Enkele luchtfoto’s.
Een Fendt 818 met Veenhuis silagekipper.
En de derde combinatie, een John Deere 7260R met haakarm carrier.
Vol…
… en dus op naar de kuil. Waar we naast de Tatra een Volvo L70F in actie zien.
Inmiddels rond etenstijd, en dus komt Jan van Eijck zijn ronden doen om de warme maaltijden aan het personeel uit te delen.
Oktober, en dus binnen no- time donker. De (werk)lampen gaan aan om het werk te hervatten.
Leeg, en weer door.
De werkelijke éérste vracht van de Tratra ging niet je van het. Door een opgehoogd perceel en een aantal natte weken is een deel van het perceel vrijwel onbegaanbaar. Zelfs wij komen even in problemen doordat we bijna tot aan ons heupen wegzakken(!).
Zowel de Tatra Agritruck als de Krone hakselaar staan vast.
De Tatra is gelukkig met de Fendt 818 weg te slepen.
Voor de Krone hakselaar moet zwaarder geschut in worden geschakeld; een Fendt 312 met lier.
Ook de John Deere 7260R staat tot aan zijn assen vast, en wordt later die middag door de lier op het droge gesleept. En hiermee komen we aan een eind. Wij danken loonbedrijf Gebr. van Eijck voor de gouden tip voor deze Tatra Agritruck!
Klopt het dat deze truck niet op de snelweg mag? Wat is de topsnelheid van deze truck?
@Martien Hij mag zeer officieel 25km/h, omdat hij is gekeurd als landbouwvoertuig, en dus mag hij inderdaad niet over de snelweg.
Maar vrijwel iedere nieuwe trekker/ landbouwvoertuig loopt harder dan het mag, dit voorkomt hinder op de wegen. Zo loopt deze Tatra 65 km/h op de weg.
Waarvoor dient de tachograaf in deze machine is toch landbouw voertuig ?
@Roland Voorbereiding denk ik?
Zit die tachograaf er niet standaard in? Iedere nieuwe vrachtwagen hoort die toch te hebben tegenwoordig?
De DAF CF 75 van de Kok( Jamo) is zo’n 15 jaar oud denk en heeft het al…
Een mooi truckie die Tatra, al vraag ik me wel een beetje af waarom ze voor de oude DAF cabines ipv. de nieuwe gekozen hebben bij Tatra…
Ginaf heeft ook de nieuwe dus ‘t zal niet zo zijn dat DAF ze nu alleen voor hun eigen wil gebruiken lijkt mij. Of ze hebben de nieuwe met oude front, kan ook. Ben niet zo’n interieur expert.
Ook oogt de cabine wel beetje smal vergeleken de rest als je naar de spatborden kijkt maar daar kun je weinig aan doen, kunt hem slecht een stukje breder maken.
De nieuwe Daf cabine past alleen op een euro 6 chassis (in verband met koeling) Daar euro 6 voor landbouwvoertuigen (nog) niet van toepassing is, is het toepassen van euro 5 componenten (incl de cabine) dus veel goedkoper in aanschaf en gebruik.
Goedzo, alweer een duur perceel waar de structuur aan stront wordt gereden om er goedkope mais vanaf te halen
Prachtige machine en wat loopt dat mooi.. (y)
voertuig is op wielbasis breder dan een normale vrachtwagen waardoor de cabine inderdaad smal lijkt. De tachograaf in de 15 jaar oude daf zit erin omdat de wagen eerst in het transport gelopen heeft.de grill is wel anders dan die van het oudere type, ze hebben er gewoon een eigen smoel aan willen geven
Wat zijn de 2 zwarte kapjes opde voorbumper, links en rechts van het nummerbord?
Lijkt niet zonder problemen. Denk aan gewichtsverdeling en voertuigbreedte. Vooras blijft onbeladen. Achteras wordt zwaar overbeladen gezien de oversteek van de container.
Good internet site you’ve right here.
fodboldtrøjer børn http://www.crimsontee.com/